Rate this post

Po tak życzliwym opisie szkół azjatyckich należy podkreślić dwie kwestie. Po pierwsze, szkoły w tych pa­ństwach znacznie różnią się między sobą. Na przykład w chińskich przedszkolach w porównaniu z innymi państwami azjatyckimi znacznie większą wagę przykłada się do tego, aby dzieci dobrze się uczyły, nato­miast w Japonii istnieją szkoły juku, które pomagają studentom radzić sobie z bardzo rywalizacyjnie nasta­wionym systemem egzaminacyjnym. Po drugie, wysoki poziom azjatyckich szkół średnich nie idzie w parze z wysokim poziomem edukacji uniwersyteckiej. College i uniwersytety amerykańskie są w świecie cenione najwyżej. Żartuje się, iż najlepiej byłoby dla dzieci uczęszczać do japońskiej szkoły podstawowej, niemiec­kiej szkoty średniej i na amerykański uniwersytet.Zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i innych państwach, obserwuje się duże różnice między osiągnięciami szkolnymi dzieci pochodzących z różnych grup etnicznych i rasowych (Ogbu, 1978). Kilku badaczy tłumaczy te różnice uwarunkowaniami biologicznymi, ale większość skłania się ku wyjaśnieniom opartym na czynnikach socjokulturowych, takich jak rasizm, postawy i motywacja.